Yerinden planlama

Eskilerin 'adem-i merkeziyet' dedikleri 'yerinden yönetim', siyasetçilerin dilinde ama icraatın içinde değildir. Adem, 'yok' demektir. Hiçlik,...

Haber

Eskilerin ‘adem-i merkeziyet’ dedikleri ‘yerinden yönetim’, siyasetçilerin dilinde ama icraatın içinde değildir.

Adem, ‘yok’ demektir. Hiçlik, yok oluş…

Adem-i merkeziyetin kelime anlamı da merkezin yok sayılmasıdır.

Siyaset bilimi ile ilgili tanımlamalarda da “birçok özerk ya da yarı-özerk birimin bir merkezden yönetilmesi” anlamındadır.

Demokrasi söylemlerinde yerinden yönetimden övgü ile söz edilir ama bizde her şeyi müdür veya başkan bilir…

‘Başkan olmazsa hiçbir şey olmaz!’

Şimdi nerede ve kimin kime söylüyor tam olarak anımsayamadım ama “Ağam sen olmazsan bizim halimiz nice olur?” şeklinde bir çaresizlik var ya! Sanıyorum Şener Şen’in oynadıkları Züğürt Ağa filminin bir sahnesinde olsa gerek…

**

Şimdi sosyolojik çözümlemeleri bir kenara bırakıp basit ve somut bir soruna odaklanalım.

ESHOT, biliyorsunuz bir süreden beri sefer sayılarını arttırdı. Yanlış hatırlamıyorsam üç ya da dört sefer yapılan Ödemiş-Beydağ ve Ödemiş-Kiraz seferlerinin sayısı sekize çıkarıldı. Sefer artırımı, Beydağ ve Kiraz’dan Ödemiş’e gelip giden yolcuların yararına oldu… Saatlerinin belli olması ile minibüslere göre daha ucuz olması, ESHOT’un kullanımını arttırdı.

Buna karşın yoğun talep gören Ödemiş-İzmir arasındaki tren seferlerinin azaltılması, tam tersine bir gelişme oldu. Vatandaşlar, bir iki sefer daha eklenmesini ve iniş binişlerin düzenlenmesini beklerken seferlerin bir süre kaldırılması, sonra sefer sayalarının azaltılarak yeniden konmasının mantığını anlamış değilim. Neyse! Umarım yanlıştan kısa sürede dönülür ve sefer sayısı arttırılır.

**

Ödemiş’ten Beydağ ve Kiraz yönüne giden ESHOT otobüslerinin ardı ardına gitmesinin de mantığını anlamıyorum. Belki çıkış saatleri iş başı ve bitişi hesaplanarak düzenlenmiş olabilir ama hem bekleme yerlerinde meydana gelen yoğunluk hem de Kaymakçı gibi ara durakları kullanan yolcuların ihtiyaçları düşünülerek en azından 15’en dakika veya yarım saatlik ara ile yola çıksalar daha yararlı olur düşüncesindeyim.

Bazı durak yerlerinde ayarlama yapılabilir. Örneğin; Kültürpark karşısındaki durak biraz daha okula doğru çekilebilir, hastane önündeki durak biraz daha Sefa Kavşağı’na doğru çekilebilir veya zamandan kazanmak ve trafiği rahatlatmak için otobüsler buraya girmeden durak, hastanenin güney girişine konulabilir.

Bir de bu duraklara otobüsün geliş saatleri yazılabilir.

Tabii bunlar, benim ilk gördüğüm sıkıntı ve çözüm önerileri.

Demek istediğim şu: Durak yerlerini ve sefer saatlerini belirleyenler, bu araçları kullanan şoför ve yolcuların hatta durak çevresindeki esnafın uyarı ve önerilerini dikkate almalılar. Arada sırada bu otobüslere binip yolculuk etmeliler…

Yerinden yönetim derken bunu kastediyorum.

Bu yazı gazetemizin 24 Ağustos 2021 tarihli sayısında yayınlanmıştır.

Bakmadan Geçme