• Haberler
  • Genel
  • Psikolog Doğancan Dursun anne ve babaları tatilde öğrenme kayıplarına karşı uyardı

Psikolog Doğancan Dursun anne ve babaları tatilde öğrenme kayıplarına karşı uyardı

Psikolog Doğancan Dursun, anne babalara çocukları için 16 Haziran’da başlayacak ve 11 Eylül’de sona erecek olan...

Psikolog Doğancan Dursun, anne babalara çocukları için 16 Haziran’da başlayacak ve 11 Eylül’de sona erecek olan uzun yaz tatilinde öğrenme kayıplarına dikkat etmeleri konusunda uyarılarda bulundu. Dursun, çocukların tatili boş geçirmeleri durumunda akademik becerilerinde yüzde 20 ila 30 arasında kayıp yaşayabileceklerini belirtti. Bu nedenle çocuklarla birlikte öğrenme ve eğlenceyi bir arada içeren bir etkinlik takvimi hazırlamalarını önerdi.

Kent Bayraklı Tıp Merkezi’nde görev yapan Klinik Psikolog Dursun, ders yılının sona ermesiyle birlikte milyonlarca ailenin çocuklarının tatilini nasıl geçireceği konusunda endişeler taşıdığını ifade etti. Dursun, ailelerin çalışırken çocuklarla evde zorlandıkları, çocukları kursa veya yaz okuluna gönderme veya aile büyüklerinin yanına yollama gibi pek çok alternatif arayışında olduklarını söyledi. Hangi çözümün tercih edilirse edilsin, uzun tatillerde sınırların kalktığını ve çocukların uyku saatleri ve bilgisayar oyunu oynama süreleri gibi pek çok alışkanlıklarının değiştiğine dikkat çeken Dursun, olumsuzluklara karşı uyarıda bulundu.

Dursun, çocukların tatillerde ekran bağımlılığının endişe verici boyutlara ulaştığını belirterek, “Yaz tatili adı üstünde tatil olduğu için çalışmalar durduruluyor ve ara veriliyor. Ancak çalışmanın durması ve uzun sürenin doğru anlaşılmaması durumunda pek çok olumsuzluğa gebe bir süreç ortaya çıkabilir. Bu durumu bir kaydırak metaforuyla açıklarsak, çocuklar emek vererek çıktıkları basamakları hiçbir şey yapmadan hızla aşağı kayarak başladıkları noktaya geri dönebilirler. Özellikle ilkokul düzeyinde okuma ve matematik becerilerinde kayıp yaşanması çok yaygın bir durumdur. İkinci olarak, çocuklar tablet ve telefonlarla iç içe geçmiş bir şekilde adeta ekran bağımlısı haline geliyorlar. Dönem boyunca denetlenen ekran süreleri ortadan kalkıyor ve sınırlar kayboluyor. Bu durum uyku düzeninin bozulmasına ve çocuklarda nörolojik ve psikolojik sorunlara yol açabiliyor. Düzenli ve yeterli uyku almayan çocuklar, kaygı bozukluğu,

depresyon ve öfke patlamalarına daha yatkın hale geliyorlar. Ayrıca, uykusuzluk öğrenme becerilerini olumsuz etkiliyor.” şeklinde konuştu.

Dursun, bu tür sorunların yaşanmaması için anne babalara çocuklarıyla birlikte etkinlik takvimi hazırlama önerisinde bulundu. Kitap okuma, serbest yazı çalışmaları, matematik çalışmaları gibi 20 ila 30 dakikalık periyotlarla akademik süreçleri içeren etkinliklere yer verilmesini öneren Dursun, ailece dışarıda yapılacak etkinliklerin planlanması ve takvime dahil edilmesi gerektiğini belirtti. Ayrıca, çocuğun ekran karşısında geçireceği sürenin belirlenmesi ve günün hangi saatlerinde ne kadar sanal oyun oynayacağının takvime yazılması gerektiğini söyledi. Takvim hazırlanırken, çocuğa yaz döneminde tablet ve telefon süresinin yaşa çarpı 20 dakika olduğu ve bu sürenin en az 2-3 parçaya bölünerek kullanılması gerektiği bilgisinin verilmesi ve bu sürelere uyulması önemlidir. Öğrenmeye ayrılan sürelerin de iyi değerlendirilmesi gerektiğini vurgulayan Dursun, böyle bir takvimi çocukla birlikte hazırlamanın çocuğun takvimi benimsemesini ve sınırları aşmamasını sağlayacağını belirtti. Eğer aileler sürelere uymakta zorlanıyor ve sınırları belirleyemiyorlarsa, uzmanlardan destek alarak bu konunun üstesinden gelebileceklerini ekledi.

Bakmadan Geçme