'Ömür bitiyor, yol bitmiyor'

Temeli 2013 yılında atılan Ankara-İzmir Yüksek Hızlı Tren Projesi'nin üzerinden yedi yıl geçmesine rağmen çeşitli açılış...

Temeli 2013 yılında atılan Ankara-İzmir Yüksek Hızlı Tren Projesi’nin üzerinden yedi yıl geçmesine rağmen çeşitli açılış tarihlerinden sonra son olarak 2020 yılında hizmete gireceği açıklanan Ankara-İzmir Yüksek Hızlı Tren projesinin yaklaşık yüzde 40’ının tamamlandığı tahmin ediliyor.

TCDD’nin bilanço ve hesaplarının görüşüldüğü KİT Üst Komisyonu toplantısında Ankara-İzmir Yüksek Hızlı Tren Projesi’nin ne zaman biteceğini soran CHP İzmir Milletvekili Atila Sertel, “Projenin temeli 2012 yılında atıldı, 2020 yılında biteceği açıklandı ama şimdiye kadar ancak yüzde 37-38’i bitirilebildi. Bu hızla giderse bize binmek nasip olmayacak sanırım. Ömür bitiyor, yol bitmiyor ama bu yol hiç bitmeyecek gibi duruyor. Projenin adı hızlı ama ilerlemesi yavaş” dedi.

Ankara-İzmir, 3.5 saate düşecekti

TCDD Genel Müdürü Ali İhsan Uygun’a yılan hikayesine dönen projenin ne zaman biteceğini soran Atila Sertel, tarihle ilgili net bir yanıt alamadı. TCDD Genel Müdürü Uygun, “Sanayisi, turizm potansiyeli ve limanıyla ülkemizin üçüncü büyük şehri olan İzmir’i ve güzergahındaki Manisa, Uşak ve Afyonkarahisar illerimizi Ankara’ya kapı komşusu yapmak için Ankara-İzmir arasında planlanan hızlı tren hattındaki alt yapı yapım işlerine devam ediyoruz. Kalan alt yapı, üst yapı ve elektromekanik yapım işleri için Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğümüzce ihale yapılmıştır. Projenin tamamlanmasıyla Ankara-İzmir arasındaki mesafe 824 kilometreden 624 kilometreye, seyahat süresi ise 14 saatten 3 saat 30 dakikaya düşecektir” demekle yetindi.

“Verilen hedefler tutmuyor”

TCDD’nin büyük ya da küçük projelere ilişkin verdiği hedeflerin tutmadığını ifade eden Sertel, şunları söyledi: “Benim gördüğüm kadarıyla Devlet Demiryolları’nın en önemli problemlerinden biri, yatırımların zamanında bitirilmemesi. Yani burada en önemli problem, ödenek eksikliğinden mi kaynaklanıyor yoksa ihalelerde yanlış kişilere verilip sürenin uzatılmasından mı anlamak zor. İzmir örneğinde olduğu gibi TCDD yatırımlarını zamanında yapamadı, yapamıyor. Birkaç yılda bitirmek üzere ihaleye çıkılan küçük çaplı projeler dahi bitirilemiyor.

Sayıştay raporlarına göre TCDD’nin 2020 yılında bitirme hedefi koyduğu 25, 2019’da bitmesi gereken 15 proje var. Baktığınız zaman bunların çoğunun bitmediğini görüyorsunuz. Ortada bir hedef var ama TCDD, o hedefleri bir türlü tutturamıyor.”

Haber Merkezi

Bakmadan Geçme