İzmir'de hayat durdu
Yeni İzmir Gazetesi’nden Berivan Kaya’nın haberine göre,İzmir Büyükşehir Belediyesi iştiraki İzmir Metro A.Ş. ile işveren sendikası...
Yeni İzmir Gazetesi'nden Berivan Kaya'nın haberine göre,İzmir Büyükşehir Belediyesi iştiraki İzmir Metro A.Ş. ile işveren sendikası Sosyal Demokrat Kamu İşverenleri Sendikası (SODEM-SEN) ile metro ve tramvayda çalışan işçilerin örgütlü Türk-İş'e bağlı Demiryol-İş Sendikası arasında Toplu İş Sözleşme (TİS) süreci tıkandı. Uzlaşma sağlanamaması sebebiyle Demiryol-İş Sendikası metro istasyonlarına grev pankartı astı ve 625 metro ve tramvay işçisi iş bıraktı.
SEFERLER SIKLAŞTI, TRAFİK KİTLENDİ
Metro ve Tramvayların durmasının ardından İzmir'de hayat adeta durdu. İzmirliler sabah saatlerinde işlerini yetişmek için otobüslere akın ettiler. İzmir Büyükşehir Belediyesi'ne bağlı ESHOT otobüsleri sefer sıklaştırdı ve bu hamle trafiği felç etti. Vatandaşlar taraflara tepki gösterdi ve mağdur edildiklerini dile getirdi.
İzmir Büyükşehir Belediyesi tarafından yapılan açıklamada, 'Vatandaşların mağdur olmaması için ESHOT ve İZULAŞ otobüsleriyle İZDENİZ gemilerinin sefer sayı ve sıklıkları artırılmıştır. Tramvay durakları geçici olarak otobüs durağı olarak kullanılacaktır. Belediyemiz ve TCDD ortaklığıyla işletilen İZBAN'da da gerekli önlemler alınmıştır' denildi.
'GAYRET ETTİK'
İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Tunç Soyer imzalı açıklamada, 'Çok üzgünüm, çok gayret ettik, olmadı…' ifadeleri kullanıldı.
Uzlaşmacı taraf olduklarına dikkat çeken Başkan Tunç Soyer, 'Aylardır devam eden görüşmelerde, masada hep uzlaşmayı isteyen taraf olduk. Eşit işe eşit ücret anlayışıyla hareket ediyoruz. Bu doğrultuda belediyemize bağlı tüm şirketlerimizde uyguladığımız ücret politikasını burada da hayata geçirmeyi istedik. Metro ve tramvay çalışanlarımıza, belediye şirketlerimiz içerisindeki en iyi şartları sunduk' ifadelerine yer verdi.
ARTIŞ ORANI YÜZDE 105
Büyükşehir Belediyesi, en yüksek net ücret için 25 bin TL teklif verildiğine dikkat çekti. Ancak sendikanın beklentisi 39 bin 685 TL oldu. Açıklamada, 'En yüksek net ücrette 12.157'den 25.009'a çıkan teklifimizle önerdiğimiz artış oranı %105'dir. Şunun altını özellikle çizmek isterim. Biz, İzmir'in parasını İzmir'e hizmet için kullanıyoruz. Kentimizin ve hemşehrilerimizin ihtiyacı olan, hak ettiği yatırımları da bu bütçeden karşılamak zorundayız. Gönül ister ki daha yüksek maaşlar verelim. Ancak hem sorumluluklarımız ve zorunluluklarımız hem de ekonomik gerçekler, bu rakamlar çerçevesinde kalmamızı gerektiriyor. Çünkü devam eden ve yapacak olduğumuz daha çok yatırım var' ifadeleri yer aldı.
İZMİR HAK ETMİYOR
Açıklamanın devamında, ' Çalışanlarımıza önerdiğimiz rakamların Türkiye şartlarında pek çok kamu kurumundan ve özel sektörden daha yüksek olduğunu görüyoruz. Bu açıdan baktığımızda, belki de Türkiye'deki tek kamu işçileri grevini İzmir hak etmiyor. İşçilerin taleplerini duyurabilecek yöntemler varken doğrudan greve çıkılması, üstelik de hafta başı başlatılması kentimiz ve hemşehrilerimiz açısından ciddi mağduriyete neden olmuştur. Tüm bu koşullar içinde İzmirlilerin ve belediyemizin bu mağduriyetleri hak etmediği inancıyla sendika yetkililerini İzmir için sağduyuya davet ediyorum' ifadeleri kullanıldı.
SENDİKADAN AÇIKLAMA
Demiryol- İş Sendikası İzmir Şubesi tarafından yapılan açıklamada, '30.07.2023 tarihinde Metro A.Ş yönetim ve üyesi olduğu SODEMSEN yetkililerin katılımı ile Metro A.Ş merkez binasında saat 18.00'den itibaren başlayıp yaklaşık 11 saat süren toplantı gerçekleşmiştir. Bu süre içerisinde taraflar tekliflerini karşılıklı tartışıp revize etmişler, ancak bir sonuç alınamamıştır. Toplu sözleşme görüşmelerinde Demiryol- İş Sendikası olarak yasal sürelerin tamamını barışçıl yollardan ve uzlaşmacı bir tutumla masada anlaşmak üzere kullanmış bulunmaktayız. Ancak müzakerelerden olumlu sonuç çıkmadığından 31.07.2023 itibariyle grev uygulaması başlamıştır. Bu mücadelede, gün geçtikçe zorlaşan hayat şartları ve ekonomik olarak alım gücümüzün hızla azaldığı bir dönemde, emeğimizin karşılığını almak, çocuklarımızın geleceği ve insan onuruna yakışır bir yaşam sürdürmek için, kısacası yaşayabilmek için, temsil ettiğimiz Metro emekçisinin ücretlerinin ve çalışma koşullarının düzeltilmesinden başka bir amacımız yoktur' ifadeleri kullanıldı.
İZMİRLİLERE ÇAĞRI
İzmir halkından beklentilerini aktaran Demiryol- İş Sendikası, 'Yaşanabilecek sıkıntıların sorumlusu Metro emekçisinin olmadığının bilinci ile yıllardır bu olumsuz koşullara rağmen, sizlere büyük bir özveri ve sadakatle hizmet veren Metro emekçisinin haklı mücadelesinde İzmir halkının çalışanlarına sahip çıkmalarıdır. Demokrasinin kalesi İzmirimize ve İzmir halkına güvenimiz sonsuzdur' ifadelerine yer verildi.
'AÇ GÖZLÜ DEĞİLİZ'
İzmir Metro A.Ş'de çalışan bir personel, '2017 yılından beri İzmir Metro A.Ş'de sürücülük yapıyorum. Toplu İş Sözleşmesi süreci 1 Şubat günü başladı. 1 şubattan önceki 6 ay zam alamadık. 2022 Temmuz ayından beri zam alamadık. Enflasyon ortada. Biz yaşanılan enflasyonun haricinde TÜİK'in açıkladığı enflasyonu dahi alamadık. Asgari ücret 11 bin 400 TL oldu ve 625 personelin tamamı asgari ücrete tabi. Biz günde 450 bin yolcu taşıyoruz. Biz hakkımızı işiyoruz, insanca yaşamak istiyoruz, bıçak kemiğe dayandı. 200 günün sonunda anlaşma sağlanamazsa grev yapılıyor. Biz açgözlü değiliz, kimseyi de mağdur etmek istemiyoruz. Elimizdeki son kozumuz olan greve gittik. Tüm İzmir halkı gibi biz de mağduruz. Bir an önce çözüme kavuşsun istiyoruz. Sendikamızın yanındayız halktan da destek bekliyoruz. Bordro gösterebiliriz. Geçen sene Temmuz ayından beri ortalama 10 bin lira maaş alıyoruz. İnsan onuruna yakışır bir şekilde yaşamak istiyoruz ' diye konuştu.